Trapfrequentie - cadans

bosch active line

De trapfrequentie of cadans, is de snelheid waarmee de trappers van een (elektrische) fiets worden rondgedraaid. Iedereen heeft een voorkeur trapfrequentie, daarbij is de balans tussen de snelheid van trappen en de kracht die op de pedalen gezet moet worden, voor die persoon, in balans.

De ideale trapfrequentie verschilt overigens per situatie, heuveltje af zal de trapfrequentie iets lager zijn, heuveltje op zal de ideale trapfrequentie wat hoger zijn. Dit komt omdat in die situatie wat minder of juist wat meer kracht gezet moet worden op de trappers.

De trapfrequentie verschilt ook per persoon. Een gelegenheidsfietser zal bijvoorbeeld een ideale trapfrequentie hebben rond de 60 a 70 per minuut. Een tourfietser die gewend is lange afstanden te fietsen zal wat hoger zitten en zal 70 à 80 omwentelingen per minuut prettig vinden. Een racefietser zal daar weer ruim boven zitten tot wel zo'n 100 omwentelingen per minuut.

Trapfrequentie belangrijk bij elektrische fietsen

Bij elektrische fietsen en vooral bij de versies uitgevoerd met een rotatiesensor, is het zeer belangrijk voor de berijder om in de juiste trapfrequentie te rijden. De computer van de elektrische fiets kan namelijk alleen maar constateren dat de berijder "fietst" en niet in welke mate.

Gemakshalve gaat de motorbesturing er van uit dat gestreefd moet worden naar de ideale trapfrequentie die vanuit de fabriek is bepaalt. Zolang je nog niet in de ideale trapfrequentie rijdt zal de elektromotor extra veel energie afgeven om die ideale trapfrequentie te benaderen.

Wanneer de berijder echter in een veel te hoge versnelling rijdt zal het lang duren voordat die ideale trapfrequentie is bereikt. In de tussentijd heeft de elektromotor enorm veel energie afgegeven om die trapfrequentie te bereiken. Het gevolg daarvan is dat enorm grote stromen uit de accu onttrokken zijn. Dat is niet fijn voor de accu en zal een behoorlijk negatieve invloed hebben op de actieradius.

Het is dus heel belangrijk om steeds in de juiste versnelling te rijden. Samen met niet genoeg opgepompte banden zijn dit de twee meest voorkomende "problemen" / actieradius beperkingen bij gebruik van een elektrische fiets. Vandaar dat de automatische versnelling van NuVinci zo prettig is.

Handmatige versnelling

De ideale trapfrequentie kan bereikt worden door gebruik te maken van een versnelling. Bij lage snelheden wordt een lage versnelling gekozen en naarmate de snelheid hoger wordt zal een hogere versnelling gekozen worden om steeds rond de ideale trapfrequentie te blijven.

Bij een handgeschakelde versnelling zal bij het opschakelen in eerste instantie de trapfrequentie te laag zijn, wanneer de snelheid toeneemt zal deze optimaal zijn en als de snelheid nog verder toeneemt zal de trapfrequentie onprettig hoog worden. Dat is dan ook het moment om over te schakelen naar een hogere versnelling. Hoe meer versnellingen beschikbaar zijn hoe beter in de buurt van de ideale trapfrequentie gereden kan worden.

Automatische versnelling

De firma Fallbrook heeft een automatische versnelling gemaakt. Zij hebben een continu variabele transmissie gemaakt zonder tandwielen en kent, vergelijkbaar met de variomatic van DAF, een oneindig aantal versnellingen. Wat deze versnelling zo uniek maakt is dat niet de "versnelling" maar de "trapfrequentie" ingesteld kan worden. Over het gehele bereik in snelheid zal de trapfrequentie gelijk blijven. Bij elektrische fietsen heet deze continu variabele transmissie de NuVinci Harmony.


nieuws

home­