logo
logo medium

Testrapport Vogue Vitani

Vogue Vitani
De Vitani van Vogue - actieradius 120 km, acht versnellingen

Dit is een stadsfiets met gesloten kettingkast, maar doordat hij voorzien is van acht versnellingen stelt hij de berijder in staat ook redelijk grote toertochtjes te maken. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 23.9 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 3.4 kg. Op de website van Vogue vonden wij een adviesprijs van 1999 euro. Vogue heeft de Vitani in 2017 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Een rollerbrake rem wordt gebruikt bij het voor- en achterwiel.

Vogue heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Vitani is voorzien van een accu met 480 Wh (36 Volt - 13 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteund is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De fiets kent vijf trapondersteuningsstanden.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De folder van Vogue vermeldt een actieradius tot 120 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 480 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Vogue Vitani van 87 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Vitani

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;