Testrapport Union Switch 2.0

Dit uit 2012 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Union Switch 2.0
De Switch 2.0 van Union - actieradius 60 km, acht versnellingen

Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn acht versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoudt hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. Deze fiets heeft een gewicht van 27.6 kg inclusief de accu. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 22 kilogram. Op de website van Union vonden wij een adviesprijs van 1399 euro. Union heeft de Switch 2.0 in 2012 geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Voor zit er een velgremop, achter is een rollerbrake rem aanwezig.

In de Switch 2.0 wordt een Lithium Polymeer (LiPo) accu als energiebron toegepast. Dat is een moderne accusoort die samen met de Lithium Ion (Li-ion) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is weliswaar wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft daarentegen alleen maar voordelen die het prijsverschil ruimschoots goedmaken. De levensduur is veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvende inhoud/gewicht) en kent een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 240.0 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu is uitneembaar en zit boven het achterwiel onder de bagagedrager. Zo'n uitneembare accu is een duidelijk pluspunt. Zo wordt de fiets een stuk lichter als je hem op je fietsendrager zet en kan je de accu opladen op de plaats waar jij dit wil en niet waar de fiets toevallig staat. Denk aan onderweg in een restaurantje maar ook thuis waar je de accu beter binnen dan in de garage kan opladen. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit drie trapondersteuningsstanden.

De actieradius is volgens opgave van Union maximaal 60 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 240.0 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 44 km voor deze Union Switch 2.0. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Switch 2.0

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;