Testrapport Union E-Rail

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Union E-Rail
De E-Rail van Union - actieradius 90 km, een versnellingen

Dit is een fiets die bedoeld is voor gebruik voor korte afstanden en beschikt niet over versnellingen. Door de gesloten kettingkast hoef je geen zorgen te maken over het vies worden of het smeren van de ketting. De gesuggereerde verkoopprijs die Union aangeeft is 1445 euro. Union heeft de E-Rail in 2013 geïntroduceerd. De fiets heeft een vaste voorvork en zadelpen. Achter bevindt zich een rollerbrake rem, voor heeft deze fiets een velgrem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accucapaciteit bedraagt 252 Wh (36 Volt - 7 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. In ongeveer 3 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. Met de drie trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De actieradius is volgens opgave van Union maximaal 90 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 252 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 46 km voor deze Union E-Rail. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­