Testrapport Trek Navigator Go! 5i
Dit model is uit het assortiment van Trek, omdat dit nog niet zo lang geleden is zal je hem nog wel aantreffen bij fietsenwinkels.

Wanneer je houdt van lekkere toertochten te maken dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over vijf versnellingen en een halfopen kettingkast. De fiets weegt 29.4 kg waarvan 2.6 kg voor rekening komt van de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 3199 euro. De Navigator Go! 5i wordt sinds 2022 door Trek gemaakt. Zowel de voorvork als de zadelpen is niet geveerd. Zowel de voor- als achterrem is een schijfrem.
Trek heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Trek |
Model | Navigator Go! 5i |
Gewicht | 29.4 kg |
Accucapaciteit | 500 Wh |
Versnellingen | vijf |
Kettingkast | halfopen |
Voorvering | vast |
Zadelvering | vast |
Voorrem | schijfrem |
Achterrem | schijfrem |
De accucapaciteit bedraagt 500 Wh (36 Volt - 13 Ah). De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.
Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 4,5 uur weer volledig geladen.
De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 65 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.
In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.
Trek geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 500 Wh lijkt een actieradius van 91 kilometer een realistische waarde.
Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Wanneer je niet fiets en deze loophulp activeert zal de fiets langzaam in beweging komen. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap.
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.