Testrapport Trek District+ 5

Sinds enige tijd is de productie van dit model gestopt maar is hier en daar mogelijk nog wel te koop.

Trek District+ 5
De District+ 5 van Trek, zeven versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over zeven versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. Het gewicht van de fiets is 26.9 kg, dat is inclusief 2.9 kg van de accu. In de brochure van Trek wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2699 euro. De District+ 5 wordt sinds 2020 door Trek gemaakt. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Een schijfrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De District+ 5 is voorzien van een accu met 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. De accu wordt in ongeveer 3,5 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 40 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Trek geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 396 Wh lijkt een actieradius van 72 kilometer een realistische waarde.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­