Testrapport Stella Nantes

Dit uit 2015 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Stella Nantes
De Nantes van Stella - actieradius 110 km, acht versnellingen

Dit is een fiets die de eigenschappen van een toer- en stadsfiets combineert. Met zijn acht versnellingen kan je leuke toertochtjes maken en de gesloten kettingkast zorgt dat onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 25 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 3.5 kg. In de brochure van Stella wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 1799 euro. Stella introduceerde in 2015 deze Nantes. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Achter bevindt zich een rollerbrake rem, voor heeft deze fiets een velgrem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 396.0 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De motor heeft een koppel van 40 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit negen trapondersteuningsstanden.

De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De actieradius is volgens opgave van Stella maximaal 110 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 396.0 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 72 km voor deze Stella Nantes. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Nantes

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;