Testrapport Stella Livorno Premium MDB SI

Stella Livorno Premium MDB SI
De Livorno Premium MDB SI van Stella - actieradius 100 km, tien versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast wat dus enig onderhoud vergt. Met tien versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 28,2 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 2,6 kg. In 2021 heeft Stella de Livorno Premium MDB SI geïntroduceerd. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Stella heeft gekozen voor een schijfrem zowel voor als achter.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accu heeft een capaciteit van 295 Wh (36 Volt - 8 Ah). Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 65 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vier trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Stella geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 100 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 295 Wh is voor deze Stella Livorno Premium MDB SI een actieradius van 54 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Livorno Premium MDB SI

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;