Testrapport Stella Livorno Comfort FDST

Stella Livorno Comfort FDST
De Livorno Comfort FDST van Stella - actieradius 100 km, zeven versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn zeven versnellingen lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. De Livorno Comfort FDST weegt, inclusief de accu van 3,5 kg, totaal 27,8 kg. In 2021 heeft Stella de Livorno Comfort FDST geïntroduceerd. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een terugtraprem.

Bij de Livorno Comfort FDST heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Livorno Comfort FDST heeft een accu van 417 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De elektromotor heeft een koppel van 42 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de negen trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Stella geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 100 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 417 Wh is voor deze Stella Livorno Comfort FDST een actieradius van 76 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Livorno Comfort FDST

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;