Testrapport Stella Allegra Easy FDST

Stella Allegra Easy FDST
De Allegra Easy FDST van Stella - actieradius 90 km, zeven versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstandsritten. Hij beschikt over een halfopen kettingkast waardoor je regelmatig aandacht moet schenken aan de ketting. De Allegra Easy FDST heeft zeven versnellingen. De fiets weegt totaal 24 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 2,5 kg. Deze elektrische fiets wordt sinds 2021 door Stella gemaakt. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Stella heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 316 Wh (36 Volt - 8 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De motor heeft een koppel van 42 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. De fiets kent negen trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Stella een actieradius van 90 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 316 Wh, is een gemiddelde actieradius van 57 km meer realistisch voor deze Stella Allegra Easy FDST. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Allegra Easy FDST

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;