Testrapport Stella Allegra 7V

Stella Allegra 7V
De Allegra 7V van Stella - actieradius 90 km, zeven versnellingen

Met zijn zeven versnellingen leent deze elektrische fiets zich vooral voor de grotere toertochten. De halfopen kettingkast vereist wel enige aandacht van de berijder doordat deze af en toe schoongemaakt en gesmeerd moet worden. De fiets weegt totaal 24 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 2,5 kg. De gesuggereerde verkoopprijs die Stella aangeeft is 999 euro. In 2020 heeft Stella de Allegra 7V geïntroduceerd. De fiets is uitgevoerd met een verende voorvork, de zadelpen daarentegen is niet geveerd. Voor zit er een verop, achter is een rollerbrake rem aanwezig.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De accu heeft een capaciteit van 316 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. De motor heeft een koppel van 42 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets kent negen trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De actieradius is volgens opgave van Stella maximaal 90 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 316 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 57 km voor deze Stella Allegra 7V. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Allegra 7V

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;