Testrapport Stella Allegra 3V

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Stella Allegra 3V
De Allegra 3V van Stella - actieradius 90 km, drie versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over drie versnellingen en een halfopen kettingkast. Hierdoor moet je wel af en toe wat onderhoud verrichten aan de ketting. De fiets weegt 24 kg waarvan 2.5 kg voor rekening komt van de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 999 euro. Stella introduceerde in 2020 deze Allegra 3V. De fiets heeft een verende voorvork, het zadel is ongeveerd uitgevoerd. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accucapaciteit bedraagt 316 Wh (36 Volt - 8 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 3 uur.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De elektromotor heeft een koppel van 42 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de negen trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Stella een actieradius van 90 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 316 Wh, is een gemiddelde actieradius van 57 km meer realistisch voor deze Stella Allegra 3V. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­