Testrapport Stella Vicenza Superior FDST 7V

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Stella Vicenza Superior FDST 7V
De Vicenza Superior FDST 7V van Stella - actieradius 150 km, zeven versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn zeven versnellingen lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van 2.7 kg, bedraagt 26.9 kg. In 2019 heeft Stella de Vicenza Superior FDST 7V geïntroduceerd. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Een schijfrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De Vicenza Superior FDST 7V is voorzien van een accu met 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De elektromotor beschikt over een koppel van 40 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets kent negen trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De actieradius is volgens opgave van Stella maximaal 150 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 396 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 72 km voor deze Stella Vicenza Superior FDST 7V. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­