Testrapport Stella Livorno Superior FDST 8V

Stella Livorno Superior FDST 8V
De Livorno Superior FDST 8V van Stella - actieradius 150 km, acht versnellingen

Dit is een stadsfiets met gesloten kettingkast, maar doordat hij voorzien is van acht versnellingen stelt hij de berijder in staat ook redelijk grote toertochtjes te maken. De fiets weegt 27,5 kg waarvan 4 kg voor rekening komt van de accu. Stella introduceerde in 2019 deze Livorno Superior FDST 8V. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel de voor- als achterrem is een schijfrem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De accu heeft een capaciteit van 522.0 Wh (36 Volt - 14 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De motor heeft een koppel van 40 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de negen trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Stella een actieradius van 150 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 522.0 Wh, is een gemiddelde actieradius van 95 km meer realistisch voor deze Stella Livorno Superior FDST 8V. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Livorno Superior FDST 8V

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;