Testrapport Stella Verona

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Stella Verona
De Verona van Stella - actieradius 110 km, acht versnellingen

Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn acht versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoudt hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. Het gewicht van de fiets is 25 kg, dat is inclusief 3.5 kg van de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Stella aangeeft is 1499 euro. De Verona wordt sinds 2015 door Stella gemaakt. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Achter bevindt zich een remachter, voor heeft deze fiets een velgrem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De accucapaciteit bedraagt 396.0 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je allen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden.

De elektromotor die in het voorwiel zit zorgt dat de verhouding van gewicht beter in balans komt. De motor bezit een koppel van 40 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets biedt negen trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De actieradius is volgens opgave van Stella maximaal 110 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 396.0 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 72 km voor deze Stella Verona. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Verona

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;