Testrapport Stella Tours

Dit uit 2015 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Stella Tours
De Tours van Stella - actieradius 90 km, drie versnellingen

Deze fiets heeft een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting verwaarloosbaar is. Mede door zijn drie versnellingen is hij vooral voor gebruik van de wat kortere afstanden. De Tours weegt, inclusief de accu van 3.5 kg, totaal 25 kg. Stella introduceerde in 2015 deze Tours. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De Tours is voorzien van een accu met 316 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.

Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 3 uur.

De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. De motor heeft een koppel van 40 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets biedt drie trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Stella een actieradius van 90 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 316 Wh, is een gemiddelde actieradius van 57 km meer realistisch voor deze Stella Tours. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­