Testrapport Stella Dolce

Dit model uit 2015 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Stella Dolce
De Dolce van Stella - actieradius 110 km, zeven versnellingen

Doordat deze fiets beschikt over zeven versnellingen stijgt deze fiets uit boven segment van stadsfietsen en is het goed mogelijk om leuke fietstochten te maken. Hierbij biedt deze fiets het gemak van een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting minimaal is. Een ideale fiets voor degene die de fiets dagelijks gebruikt maar ook in de vrije tijd van lekkere fietstochtjes houdt. De fiets weegt totaal 25 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 3.5 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 1549 euro. De Dolce wordt sinds 2015 door Stella gemaakt. Het zadel geeft een extra conform met de verende zadelpen, de voorvork is vast uitgevoerd. Zowel voor als achter zit een rollerbrake rem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De accu heeft een capaciteit van 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 4 uur weer volledig geladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De motor heeft een koppel van 40 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De folder van Stella vermeldt een actieradius tot 110 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 396 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Stella Dolce van 72 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­