logo
logo medium

Testrapport Stella Avenza

Dit uit 2015 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Stella Avenza
De Avenza van Stella - actieradius 110 km, acht versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn acht versnellingen lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 25 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 3.5 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 1299 euro. Stella introduceerde in 2015 deze Avenza. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Achter bevindt zich een remachter, voor heeft deze fiets een velgrem.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De Avenza is voorzien van een accu met 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De elektromotor heeft een koppel van 40 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de negen trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Stella geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 110 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 396 Wh is voor deze Stella Avenza een actieradius van 72 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport Avenza

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;