Testrapport Sparta R10i

Deze elektrische fiets wordt door Sparta al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Sparta R10i
De R10i van Sparta - actieradius 135 km, tien versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstanden. Hij beschikt over een halfopen kettingkast en heeft tien versnellingen. Deze fiets weegt, samen met de accu van 2.5 kg, totaal 26.5 kg. In de brochure van Sparta wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2499 euro. De R10i wordt sinds 2016 door Sparta gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Zowel voor als achter zit een hydraulische velgrem.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 317.0 Wh (36 Volt - 9 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 40 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets biedt vijf trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 135 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 317.0 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta R10i van 58 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" is een ideale eigenschap. Wanneer je naast je fiets staat en je deze loophulp activeert zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. Ook handig bij het omhoog brengen van je fiets bij een fietsgoot naast een trap.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport R10i

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;