logo
logo medium

Testrapport Sparta ION XTS 2009

Dit model uit 2009 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta ION XTS 2009
De ION XTS 2009 van Sparta - actieradius 69 km, vierentwintig versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over vierentwintig versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. Wanneer we de fiets inclusief accu op de weegschaal zetten meten we 30 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.9 en 32 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 23,2 kilogram. De adviesprijs voor deze fiets is 2499 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2009 door Sparta gemaakt. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een hydraulische velgrem.

De bron van energie waardoor je op deze fiets minder hard hoeft te trappen is een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu. Zo'n soort accu werd tot 2012 veel gebruikt door fabrikanten van elektrische fietsen. Tegenwoordig haast niet meer. Hoewel het een goedkoop accutype is, kent de accu een aantal nadelen. Zo is de levensduur wat beperkter, loopt de accu vrij snel leeg door zijn zelfontlading waardoor bij geen gebruik van de fiets je na een week reeds 10% van de accucapaciteit kwijt bent. Daardoor neemt je actieradius toe. Het is dus raadzaam om kort voor gebruik hem nog even op te laden. De reden dat dit type accu toch nog toegepast wordt is dat de prijs vrij laag is waardoor de fiets een aantrekkelijker prijskaartje krijgt.

De accucapaciteit bedraagt 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets fraai in het frame weggewerkt tussen trappers en stuur. De accu is niet uitneembaar. Dat heeft wel een paar nadelen. Zo zal je voor het opladen met je elektrische fiets en van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 69 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 264 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta ION XTS 2009 van 48 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION XTS 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;