logo
logo medium

Testrapport Sparta ION XT 2009

Dit model uit 2009 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta ION XT 2009
De ION XT 2009 van Sparta - actieradius 69 km, acht versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over acht versnellingen en een halfopen kettingkast. Hierdoor moet je wel af en toe wat onderhoud verrichten aan de ketting. Het gewicht bedraagt samen met de accu 30 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 22 en 63.5 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 24,8 kilogram. De fiets heeft een adviesprijs van 2299 euro. Sparta introduceerde in 2009 deze ION XT 2009. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een rollerbrake rem.

Sparta heeft er voor gekozen om een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu toe te passen. Zo'n keuze wordt vandaag de dag niet veel meer gemaakt. Hoewel de accu een stuk goedkoper is dan andere accutype kent hij een aantal nadelen waardoor vanaf 2012 de fabrikanten meestal voor een modernere accu kiezen zoals de Li-Ion, Li-Po of Li-Fe. De accu gaat minder lang mee en zal dus sneller dan andere accutypen vervangen moeten worden. Een ander nadeel is dat de accu een flinke zelfontlading kent. Nadat de accu geheel is opgeladen en daarna een een week niet is gebruikt ben je al 10% van de capaciteit kwijt. Iedere accu kent zelfontlading maar de Ni-Mh accu loopt wel erg snel zelf leeg. Laad daarom je accu vlak voor gebruik nog even op.

De accu heeft een capaciteit van 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je de fiets niet lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Sparta geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 69 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 264 Wh is voor deze Sparta ION XT 2009 een actieradius van 48 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION XT 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;