logo
logo medium

Testrapport Sparta ION XGT 2009

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Sparta ION XGT 2009
De ION XGT 2009 van Sparta - actieradius 69 km, acht versnellingen

Doordat deze fiets over een gesloten kettingkast beschikt zou je hem kunnen typeren als een stadsfiets. Maar door zijn acht versnellingen heeft hij ook trekjes van een hybride fiets die gebruikt wordt om lekkere toertochtjes te maken. Wanneer we de fiets inclusief accu op de weegschaal zetten meten we 31 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.4 en 999 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 31,7 kilogram. In de brochure van Sparta wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2299 euro. De ION XGT 2009 wordt sinds 2009 door Sparta gemaakt. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

De accu is van het type Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh). Dat is een wat traditionele accusoort die steeds minder gebruikt wordt. Het voordeel van de accu is dat hij relatief goedkoop is. Maar het nadeel is dat accu vrij groot is (dus minder capaciteit biedt als bijvoorbeeld een Li-ion of LiPo accu met dezelfde afmetingen). Ook is de te verwachte levensduur minder lang dan de Li-ion en LiPo accu's. Ook kent de Ni-Mh accu een grote zelfontlading. Dit houdt in dat de accu vanzelf langzaam leegloopt ook al gebruik je hem niet. Iedere accu kent zelfontlading, maar bij de Ni-Mh accu is dit aanzienlijk en opvallend. Denk aan 1 a 2% verlies per dag. Heb je de elektrische fiets voor een week niet gebruikt dan ben je zo'n 10% van de acculading kwijt.

De ION XGT 2009 is voorzien van een accu met 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De ontwerpers hebben voor de accu gekozen om deze in het frame tussen trappers en stuur te plaatsen. Hierdoor wordt het zwaartepunt iets verlaagd ten opzichte van een accu boven het achterwiel. De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De fiets kent trapondersteuningsstanden.

In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.

De actieradius is volgens opgave van Sparta maximaal 69 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 264 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 48 km voor deze Sparta ION XGT 2009. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION XGT 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;