logo
logo medium

Testrapport Sparta ION Style 2009

Dit uit 2009 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Sparta ION Style 2009
De ION Style 2009 van Sparta - actieradius 69 km, zeven versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over zeven versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. Deze elektrische fiets weegt samen met de accu 29.3 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.9 en 32 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 23,2 kilogram. De adviesprijs voor deze fiets is 2599 euro. De ION Style 2009 wordt sinds 2009 door Sparta gemaakt. De voorvork en zadelpen zijn vast uitgevoerd. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een trommelrem.

Deze fiets heeft een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu, dat is een accusoort die niet veel meer wordt toegepast bij elektrische fietsen. Dit komt omdat de accu meer ruimte in neemt dan andere accutypen. Daarnaast is de levensduur niet wat korter dan de andere toegepaste accu soorten. De Ni-Mh accu kent een grote zelfontlading die er voor zorgt dat, ook al gebruik je de fiets niet, deze langzaam leegloopt. Hoewel elke accu een zelfontlading heeft, is deze bij de Ni-Mh accu met 1 a 2% verlies per dag behoorlijk hoog. Wanneer je de elektrische fiets een week lang niet gebruikt hebt is de accu al zo'n 10% van zijn lading kwijtgeraakt. De reden dat deze accu wordt toegepast is dat hij goedkoper is dan andere accutypen.

De ION Style 2009 heeft een accu van 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets fraai in het frame weggewerkt tussen trappers en stuur. De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fiets maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 69 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 264 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta ION Style 2009 van 48 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION Style 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;