Testrapport Sparta ION L 2009

Dit uit 2009 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Sparta ION L 2009
De ION L 2009 van Sparta - actieradius 63 km, zeven versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met zeven versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Het gewicht bedraagt samen met de accu 28 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 22 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 25,3 kilogram. In de brochure van Sparta wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 1999 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2009 door Sparta gemaakt. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. De voorwielrem is van het type rollerbrake rem, de achterrem is een trommelrem.

De bron van energie waardoor je op deze fiets minder hard hoeft te trappen is een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu. Zo'n soort accu werd tot 2012 veel gebruikt door fabrikanten van elektrische fietsen. Tegenwoordig haast niet meer. Hoewel het een goedkoop accutype is, kent de accu een aantal nadelen. Zo is de levensduur wat beperkter, loopt de accu vrij snel leeg door zijn zelfontlading waardoor bij geen gebruik van de fiets je na een week reeds 10% van de accucapaciteit kwijt bent. Daardoor neemt je actieradius toe. Het is dus raadzaam om kort voor gebruik hem nog even op te laden. De reden dat dit type accu toch nog toegepast wordt is dat de prijs vrij laag is waardoor de fiets een aantrekkelijker prijskaartje krijgt.

De accucapaciteit bedraagt 240.0 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Sparta geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 63 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 240.0 Wh is voor deze Sparta ION L 2009 een actieradius van 44 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION L 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;