logo
logo medium

Testrapport Sparta ION GLS 2009

Deze elektrische fiets wordt door Sparta al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Sparta ION GLS 2009
De ION GLS 2009 van Sparta - actieradius 69 km, vierentwintig versnellingen

Met zijn vierentwintig versnellingen leent deze elektrische fiets zich vooral voor de grotere toertochten. De halfopen kettingkast vereist wel enige aandacht van de berijder doordat deze af en toe schoongemaakt en gesmeerd moet worden. De fiets weegt samen met de accu 28 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 22 en 63.5 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 24,8 kilogram. De adviesprijs voor deze fiets is 2399 euro. Sparta introduceerde in 2009 deze ION GLS 2009. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel de voor- als achterrem is een hydraulische velgrem.

De bron van energie waardoor je op deze fiets minder hard hoeft te trappen is een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu. Zo'n soort accu werd tot 2012 veel gebruikt door fabrikanten van elektrische fietsen. Tegenwoordig haast niet meer. Hoewel het een goedkoop accutype is, kent de accu een aantal nadelen. Zo is de levensduur wat beperkter, loopt de accu vrij snel leeg door zijn zelfontlading waardoor bij geen gebruik van de fiets je na een week reeds 10% van de accucapaciteit kwijt bent. Daardoor neemt je actieradius toe. Het is dus raadzaam om kort voor gebruik hem nog even op te laden. De reden dat dit type accu toch nog toegepast wordt is dat de prijs vrij laag is waardoor de fiets een aantrekkelijker prijskaartje krijgt.

De ION GLS 2009 is voorzien van een accu met 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je de fiets niet lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fiets maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 69 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 264 Wh, is een gemiddelde actieradius van 48 km meer realistisch voor deze Sparta ION GLS 2009. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION GLS 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;