logo
logo medium

Testrapport Sparta ION GL 2012

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Sparta ION GL 2012
De ION GL 2012 van Sparta - actieradius 69 km, zeven versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stadsfiets en de hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over zeven versnellingen en een halfopen kettingkast. Dat laatste vereist wel wat aandacht in de vorm van wat onderhoud. Deze ION GL 2012 heeft een gewicht 28 kg inclusief de accu. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 22 en 63.5 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 24,8 kilogram. De gesuggereerde verkoopprijs die Sparta aangeeft is 2199 euro. Sparta introduceerde in 2012 deze ION GL 2012. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Op het voorwiel bevindt zicht een rollerbrake rem, de achterrem is een trommelrem.

De bron van energie waardoor je op deze fiets minder hard hoeft te trappen is een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu. Zo'n soort accu werd tot 2012 veel gebruikt door fabrikanten van elektrische fietsen. Tegenwoordig haast niet meer. Hoewel het een goedkoop accutype is, kent de accu een aantal nadelen. Zo is de levensduur wat beperkter, loopt de accu vrij snel leeg door zijn zelfontlading waardoor bij geen gebruik van de fiets je na een week reeds 10% van de accucapaciteit kwijt bent. Daardoor neemt je actieradius toe. Het is dus raadzaam om kort voor gebruik hem nog even op te laden. De reden dat dit type accu toch nog toegepast wordt is dat de prijs vrij laag is waardoor de fiets een aantrekkelijker prijskaartje krijgt.

De accu heeft een capaciteit van 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De motor heeft een koppel van 33 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fiets maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 69 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 264 Wh, is een gemiddelde actieradius van 48 km meer realistisch voor deze Sparta ION GL 2012. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION GL 2012

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;