logo
logo medium

Testrapport Sparta ION GL 2009

Dit model uit 2009 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta ION GL 2009
De ION GL 2009 van Sparta - actieradius 69 km, zeven versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met zeven versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Het gewicht van deze fiets samen met de accu is 28 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 18.9 en 32 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 23,2 kilogram. De gesuggereerde verkoopprijs die Sparta aangeeft is 2299 euro. Sparta introduceerde in 2009 deze ION GL 2009. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Het voorwiel heeft een rollerbrake rem, op het achterwiel is een trommelrem aanwezig.

Sparta heeft er voor gekozen om een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu toe te passen. Zo'n keuze wordt vandaag de dag niet veel meer gemaakt. Hoewel de accu een stuk goedkoper is dan andere accutype kent hij een aantal nadelen waardoor vanaf 2012 de fabrikanten meestal voor een modernere accu kiezen zoals de Li-Ion, Li-Po of Li-Fe. De accu gaat minder lang mee en zal dus sneller dan andere accutypen vervangen moeten worden. Een ander nadeel is dat de accu een flinke zelfontlading kent. Nadat de accu geheel is opgeladen en daarna een een week niet is gebruikt ben je al 10% van de capaciteit kwijt. Iedere accu kent zelfontlading maar de Ni-Mh accu loopt wel erg snel zelf leeg. Laad daarom je accu vlak voor gebruik nog even op.

De accu heeft een capaciteit van 264 Wh (24 Volt - 11 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je de fiets niet lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Met de trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De actieradius is volgens opgave van Sparta maximaal 69 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 264 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 48 km voor deze Sparta ION GL 2009. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION GL 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;