logo
logo medium

Testrapport Sparta ION GL+ 2015

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Sparta ION GL+ 2015
De ION GL+ 2015 van Sparta - actieradius 175 km, negen versnellingen

Deze elektrische fiets combineert de eigenschappen van de stads- en hybride fiets maar met een duidelijke nadruk op het sportieve gedeelte. Zo beschikt hij over negen versnellingen en een halfopen kettingkast. Het gewicht samen met de accu bedraagt 30 kg waarvan 3.4 kg voor de accu. De adviesprijs voor deze fiets is 2624 euro. Sparta heeft de ION GL+ 2015 in 2015 geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. De rem in het voor- en achterwiel wiel is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accucapaciteit bedraagt 504 Wh (36 Volt - 14 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets fraai in het frame weggewerkt tussen trappers en stuur. De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De motor heeft een koppel van 28 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets biedt vijf trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De actieradius is volgens opgave van Sparta maximaal 175 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 504 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 92 km voor deze Sparta ION GL+ 2015. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets wordt geleverd met "Walk Assist". Het rechterhandvat bestaat uit twee delen, het binnenste deel is uitgevoerd als een soort gashandel. Wanneer je niet fiets zal deze gashandel de fiets langzaam in beweging zetten. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap. Zodra je aan deze handel draait tijdens het fietsen kan je het maximale vermogen aanwenden om bijvoorbeeld een hele steile helling wat eenvoudiger te nemen.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION GL+ 2015

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;