Testrapport Sparta ION Classic 2009

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Sparta ION Classic 2009
De ION Classic 2009 van Sparta - actieradius 56 km, zeven versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met zeven versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Wanneer we de fiets inclusief accu op de weegschaal zetten meten we 28 kg. Fietsen in deze categorie wegen tussen de 22 en 90 kilogram met een gemiddeld gewicht van: 25,3 kilogram. De gesuggereerde verkoopprijs die Sparta aangeeft is 1749 euro. In 2009 heeft Sparta de ION Classic 2009 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel voor als achter zit een velgrem.

Sparta heeft er voor gekozen om een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu toe te passen. Zo'n keuze wordt vandaag de dag niet veel meer gemaakt. Hoewel de accu een stuk goedkoper is dan andere accutype kent hij een aantal nadelen waardoor vanaf 2012 de fabrikanten meestal voor een modernere accu kiezen zoals de Li-Ion, Li-Po of Li-Fe. De accu gaat minder lang mee en zal dus sneller dan andere accutypen vervangen moeten worden. Een ander nadeel is dat de accu een flinke zelfontlading kent. Nadat de accu geheel is opgeladen en daarna een een week niet is gebruikt ben je al 10% van de capaciteit kwijt. Iedere accu kent zelfontlading maar de Ni-Mh accu loopt wel erg snel zelf leeg. Laad daarom je accu vlak voor gebruik nog even op.

De ION Classic 2009 heeft een accu van 216.0 Wh (24 Volt - 9 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je de fiets niet lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 56 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 216.0 Wh, is een gemiddelde actieradius van 39 km meer realistisch voor deze Sparta ION Classic 2009. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport ION Classic 2009

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;