logo
logo medium

Testrapport Sparta GLS+ 2015

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Sparta GLS+ 2015
De GLS+ 2015 van Sparta - actieradius 175 km, acht versnellingen

Wanneer je houdt van lekkere toertochten dan is deze hybride fiets een goede keuze. Hij beschikt over acht versnellingen en een halfopen kettingkast. Hierdoor moet je wel af en toe wat onderhoud verrichten aan de ketting. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 30 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 3.4 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2834 euro. Sparta introduceerde in 2015 deze GLS+ 2015. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Het voor- en achterwiel is voorzien van een hydraulische velgrem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 504 Wh (36 Volt - 14 Ah). De ontwerpers hebben voor de accu gekozen om deze in het frame tussen trappers en stuur te plaatsen. Hierdoor wordt het zwaartepunt iets verlaagd ten opzichte van een accu boven het achterwiel. De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je de fiets niet lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De motor bezit een koppel van 50 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 175 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 504 Wh, is een gemiddelde actieradius van 92 km meer realistisch voor deze Sparta GLS+ 2015. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. Deze kan je activeren door aan het binnenste gedeelte van het rechterhandvat te draaien. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand. Tijdens het fietsen zorgt deze functie voor extra ondersteuning waardoor al fietsend heuveltje op nog eenvoudiger wordt.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport GLS+ 2015

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;