logo
logo medium

Testrapport Sparta E-motion C1

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta E-motion C1
De E-motion C1 van Sparta - actieradius 70 km, drie versnellingen

Deze fiets is vooral toepasbaar voor gebruik in de stad of de wat kortere afstanden, heeft een gesloten kettingkast en heeft drie versnellingen. De fiets weegt totaal 25 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat 3.5 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 1299 euro. De E-motion C1 wordt sinds 2013 door Sparta gemaakt. Zowel de voorvork als de zadelpen is niet geveerd. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Deze fiets heeft een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu, dat is een accusoort die niet veel meer wordt toegepast bij elektrische fietsen. Dit komt omdat de accu meer ruimte in neemt dan andere accutypen. Daarnaast is de levensduur net wat korter dan de andere toegepaste accu soorten. De Ni-Mh accu kent een grote zelfontlading die er voor zorgt dat, ook al gebruik je de fiets niet, deze langzaam leegloopt. Hoewel elke accu een zelfontlading heeft, is deze bij de Ni-Mh accu met 1 a 2% verlies per dag behoorlijk hoog. Wanneer je de elektrische fiets een week lang niet gebruikt hebt is de accu al zo'n 10% van zijn lading kwijtgeraakt. De reden dat deze accu wordt toegepast is dat hij goedkoper is dan andere accutypen.

De accucapaciteit bedraagt 240 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De motor heeft een koppel van 29 Nm wat een eenheid is van kracht die de elektromotor kan geven (hoger is krachtiger). De fiets biedt vijf trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Sparta geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 70 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 240 Wh is voor deze Sparta E-motion C1 een actieradius van 44 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport E-motion C1

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;