logo
logo medium

Testrapport Sparta B2

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta B2
De B2 van Sparta - actieradius 140 km, acht versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn acht versnellingen lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 26.7 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 2.7 kg. Op de website van Sparta vonden wij een adviesprijs van 2599 euro. Sparta introduceerde in 2013 deze B2. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Zowel de voor- als achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De B2 heeft een accu van 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 48 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vier trapondersteuningsstanden.

Een trapkracht en rotatiesensor bepaalt de hoeveelheid trapondersteuning deze fiets geeft. Dat is een veel betere en natuurlijkere techniek dan elektrische fietsen met alleen een rotatiesensor. De hoeveelheid trapkracht wordt namelijk niet bepaald doordat je fiets maar wordt rekening gehouden hoeveel kracht op de pedalen gezet wordt. Hoe meer kracht je uitoefent hoe meer de elektromotor je daarbij helpt. De verhouding tussen jouw inzet en die van de elektromotor blijft dus constant.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 140 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 400 Wh, is een gemiddelde actieradius van 73 km meer realistisch voor deze Sparta B2. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Power Assist" functie waar deze fiets over beschikt, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand. Tijdens het fietsen zorgt deze functie voor extra ondersteuning waardoor heuveltje op al fietsend nog eenvoudiger wordt.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Gebruik het reactieformulier.

nieuws

home­ >testrapport B2

contact   voorwaarden   disclaimer   privacybeleid   over ons  
wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie
;