Testrapport Sparta Vedette R1Z

Dit model uit 2018 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta Vedette R1Z
De Vedette R1Z van Sparta - actieradius 30 km, een versnellingen

Deze fiets heeft een halfopen kettingkast en beschikt niet over versnellingen. De fiets weegt 18.9 kg waarvan 1.5 kg voor rekening komt van de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Sparta aangeeft is 1999 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2018 door Sparta gemaakt. De voorvork en zadelpen zijn vast uitgevoerd. Een velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De Vedette R1Z is voorzien van een accu met 155 Wh (29 Volt - 5 Ah). De accu is niet uitneembaar, dat is wel jammer. Opladen van de accu zal je dus altijd moeten doen door de fiets in de buurt van een stopcontact te plaatsen. Dit heeft in de winter enige nadelen. Daarnaast kan je niet de fiets lichter maken door de accu er even uit te halen tijden het plaatsen van de fiets op een fietsdrager. Het laden van een volledig ontladen accu neemt ongeveer 3 uur in beslag.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 20 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Met de een trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 30 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 155 Wh, is een gemiddelde actieradius van 28 km meer realistisch voor deze Sparta Vedette R1Z. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­