Testrapport Sparta Regular Electric 3V

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Sparta Regular Electric 3V
De Regular Electric 3V van Sparta - actieradius 108 km, drie versnellingen

Met deze stadsfiets die over een gesloten kettingkast en drie versnellingen beschikt kan je lekker uit de voeten op de korte afstanden. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 27.6 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 2.5 kg. In de brochure van Sparta wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 1399 euro. Sparta heeft de Regular Electric 3V in 2017 geïntroduceerd. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Voor de remmen is zowel voor als achter een rollerbrake rem toegepast.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accucapaciteit bedraagt 317 Wh (36 Volt - 8 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. In ongeveer 4 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De elektromotor heeft een koppel van 25 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

De fiets is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe langzaam of snel je trapt. Daarmee wordt bepaald hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Een rotatiesensor is een eenvoudige, betrouwbare, veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 108 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 317 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta Regular Electric 3V van 58 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­