Testrapport Sparta Mojo Smart Electric

Dit uit 2017 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Sparta Mojo Smart Electric
De Mojo Smart Electric van Sparta - actieradius 108 km, zeven versnellingen

Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn zeven versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoud hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. De Mojo Smart Electric weegt, inclusief de accu van 2.5 kg, totaal 28.5 kg. In de brochure van Sparta wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 1599 euro. Sparta introduceerde in 2017 deze Mojo Smart Electric. De fiets heeft een vaste voorvork en zadelpen. Sparta heeft gekozen voor een rollerbrake rem zowel voor als achter.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 317 Wh (36 Volt - 8 Ah). De accu is geplaatst boven het achterwiel. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. De accu wordt in ongeveer 4 uur volledig geladen.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De motor heeft een koppel van 25 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 108 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 317 Wh, is een gemiddelde actieradius van 58 km meer realistisch voor deze Sparta Mojo Smart Electric. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­