Testrapport Sparta Bosch E-speed 2015

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Sparta Bosch E-speed 2015
De Bosch E-speed 2015 van Sparta - actieradius 130 km, negen versnellingen

De Bosch E-Speed is een high speed ebike die Sparta in 2015 heeft geïntroduceerd. Dit type elektrische fiets wordt ook wel speed pedelec genoemd. Met deze elektrische fiets kan je snelheden bereiken tot 45 km/u. In tegenstelling tot een elektrische fiets zijn voor het gebruik van een high speed ebike een aantal wettelijke voorwaarden verbonden.

Voor deze ebike zijn twee doelgroepen, de recreatieve fietser die flinke afstanden wil overbruggen en de forens die op een prettige manier en heel milieu vriendelijk wil rijzen tussen woon en werk met een ebike. Doordat deze high speed ebike veel sneller kan rijden dan een normale elektrische fiets vallen grotere reisafstanden nu ook binnen het bereik voor de ebike. De adviesprijs die Sparta hanteert is 2834 euro.

Het elektrische gedeelte van deze fiets is gebaseerd op Bosch technologie. Deze bestaat uit een middenmotor van het type Bosch performance line en heeft een koppel van maximaal 60 Nm. Net als alle middenmotoren maakt ook deze motor een beetje zacht zoemend geluid. Dit wordt veroorzaakt door de tandwielen in deze middenmotor. Wil je een ebike hebben die helemaal geen geluid maakt dan moet je omkijken naar een motor in het voor- of achterwiel.

De middenmotor heeft een aantal voordelen ten opzichte van de in het voor- of achterwiel geplaatste motoren. Omdat de motor bij de trapas zit bevindt het gewicht van de motor zich netjes in het midden en daarom is de fiets goed in balans. Daarnaast is geeft de middenmotor een heel natuurlijke trapondersteuning omdat de kracht van de motor samenkomt met de kracht uit je benen op de trapas. Dit vergt wel iets meer van de tandwielen en ketting die daarom iets zwaarder zijn uitgevoerd. Het samenspel van elektromotor en berijder werkt op deze ebike optimaal omdat gebruik is gemaakt van een trapkrachtsensor.

bosch intuvia
Bosch Intuvia display

Bosch levert hierbij het fraai display bij die zich in het midden van het stuur bevindt. Op dit display zitten een aantal knopjes waarmee je instellingen kan maken zoals het omschakelen maar de belangrijkste instellingen zoals de trapondersteuningstand maak je met een klein bedieningspaneel die links op je stuur zit die je kan bedienen zonder je stuur los te laten. Hiermee kan je kiezen tussen turbo, sport, tour, eco en uit.

Het display kan niet alleen de huidige snelheid tonen maar onder meer ook de afgelegde weg, de tijd, de reistijd en de nog beschikbare actieradius. Via het display ken je eenvoudig de verlichting van je fiets aan en uit zetten.

De energie voor deze high speed ebike komt uit een lithium-ion accu met een capaciteit van 396 Wh. Sparta geeft aan dat onder ideale omstandigheden je in de eco ondersteuningsstand een actieradius kan behalen van 140 km. In de praktijk zal deze waarde echter meer in de buurt van de 80 km liggen. De accu is verwerkt in de bagagedrager en is eenvoudig uitneembaar. Dat is wel zo fijn omdat je de accu mee naar binnen kan nemen en hem bij kamertemperatuur kan opladen. Vooral in de winter zal je dit erg op prijs stellen. De accu heeft een gewicht van 2,7 kg en met de bijgeleverde acculader is hij in 3,5 uur volledig opgeladen.

De Sparta Bosch E-Speed is voorzien van een derailleur type Shimano Deore met negen versnellingen. De ketting is beschermd met een half open kettingkast. Een derailleur heeft het voordeel van veel meer versnellingen en een lager verlies van energie in de versnelling ten opzichte van een naafversnelling. Daar staat echter tegen over dat dit niet samengaat met een gesloten kettingkast. Je zal dus met regelmaat je de ketting moeten schoonmaken onderhouden. Wanneer je een onderhoudsvrije high speed ebike wilt hebben, dus met gesloten kettingkast kijk dan om naar bijvoorbeeld de Sparta E-Speed Nuvinci.

Sparta heeft op deze Bosch E-Speed een Innovatie award bekroonde verlichting aangebracht met de welluidende titel SL18. De L zal wel voor Led staan en de 18 slaat op het aantal ledjes wat in deze koplamp is verwerkt. Deze SL18 werpt een breed en helder licht op het fietspad voor je.

Wanneer je met hoge snelheden rijdt zijn goed werkende remmen van belang. Vandaar dat Sparta besloten heeft om hydraulisch bediende velgremmen op het voor- en achterwiel toe te passen. Hoewel smaken verschillen hebben de Magura HS-11 hydraulische velgremmen de voorkeur boven andere remtypen. De belangrijkste voordelen is de goede doseerbaarheid en het gemak waarmee je zonder gereedschap de remblokjes kan vervangen. Deze remblokjes zijn trouwens ook nog eens te koop in verschillende uitvoeringen. Naast de standaard uitvoering voor alle weertypen heb je ook een hybride versie voor droog een nat weer.

De voorvork is geveerd uitgevoerd met een monoshock vering. Het zadel is ook verend uitgevoerd met een verende zadelpen. Het stuur is alleen maar met gereedschap verstelbaar.

Standaard is deze Sparta voorzien van walk assist. Wanneer je naast je fiets loopt en je op een klein knopje drukt gaat de fiets langzaam reiden. Heel handig als je de fiets in een fietsgoot naast een trap omhoog moet duwen.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­