Testrapport Sparta B3 2015

Dit model uit 2015 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta B3 2015
De B3 2015 van Sparta - actieradius 140 km, traploos aantal versnellingen

Doordat deze fiets beschikt over een traploze versnelling stijgt deze fiets uit boven segment van stadsfietsen en is het goed mogelijk om leuke fietstochten te maken. Hierbij biedt deze fiets het gemak van een gesloten kettingkast waardoor het onderhoud aan de ketting minimaal is. Een ideale fiets voor degene die de fiets dagelijks gebruikt maar ook in de vrije tijd van lekkere fietstochtjes houdt. De fiets heeft een accu met een gewicht van 2.7 kg, totaal weegt hij 26.7 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 2699 euro. In 2015 heeft Sparta de B3 2015 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel voor als achter zit een hydraulische velgrem.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De B3 2015 is voorzien van een accu met 396 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. De accu wordt in ongeveer 3 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 48 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. De fiets kent vier trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 140 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 396 Wh, is een gemiddelde actieradius van 72 km meer realistisch voor deze Sparta B3 2015. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Walk Assist" functie, waarmee dit model is uitgevoerd, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­