Testrapport Sparta E-motion X2 DLX

Dit uit 2014 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Sparta E-motion X2 DLX
De E-motion X2 DLX van Sparta - actieradius 52 km, zeven versnellingen

Dit is een stadsfiets met gesloten kettingkast, maar doordat hij voorzien is van zeven versnellingen stelt hij de berijder in staat ook redelijk grote toertochtjes te maken. De E-motion X2 DLX weegt, inclusief de accu van 1.8 kg, totaal 25.3 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 1899 euro. De E-motion X2 DLX wordt sinds 2014 door Sparta gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. De voorwielrem is van het type velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij de E-motion X2 DLX heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 324 Wh (36 Volt - 9 Ah). Vanwege een optimale verdeling van gewicht is gekozen om de accu in de kettingkast te plaatsen. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. De accu wordt in ongeveer 5 uur volledig geladen.

Doordat gekozen is voor een elektromotor in het voorwiel wordt een betere voor/achter gewichtsverdeling bereikt. De elektromotor beschikt over een koppel van 22 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Sparta geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 52 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­