Testrapport Sparta ION RXS+

Dit uit 2013 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Sparta ION RXS+
De ION RXS+ van Sparta - actieradius 150 km, vierentwintig versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met vierentwintig versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. De fiets weegt 25.5 kg waarvan 3.4 kg voor rekening komt van de accu. Op de website van Sparta vonden wij een adviesprijs van 2499 euro. Deze elektrische fiets wordt sinds 2013 door Sparta gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel de voor- als achterrem is een velgrem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De ION RXS+ is voorzien van een accu met 500 Wh (36 Volt - 14 Ah). De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. In ongeveer 5 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 40 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 150 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 500 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta ION RXS+ van 91 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Power Assist" functie kan op twee manieren toegepast worden. Tijdens het fietsen kan hij een extra zet in de rug geven, vooral prettig als je een steile heuvel of viaduct op moet. Wanneer je naast je fiets staat en je draait aan de "gashendel" zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is.

Opmerkingen

HD display

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­