Testrapport Sparta ION GLS+

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Sparta ION GLS+
De ION GLS+ van Sparta - actieradius 150 km, vierentwintig versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met vierentwintig versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 29 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 3.4 kg. In de brochure van Sparta wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2699 euro. Sparta heeft de ION GLS+ in 2013 geïntroduceerd. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Zowel voor als achter zit een hydraulische velgrem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accucapaciteit bedraagt 500 Wh (36 Volt - 14 Ah). De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen. De accu wordt in ongeveer 5 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor heeft een koppel van 40 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.

Sparta geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 150 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 500 Wh is voor deze Sparta ION GLS+ een actieradius van 91 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Power Assist" functie waar deze fiets over beschikt, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand. Tijdens het fietsen zorgt deze functie voor extra ondersteuning waardoor heuveltje op al fietsend nog eenvoudiger wordt.

Opmerkingen

HD display en comfort cruise control

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­