Testrapport Sparta E-motion C4

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta E-motion C4
De E-motion C4 van Sparta - actieradius 100 km, acht versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn acht versnellingen lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 27.1 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 4.1 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 2149 euro. De E-motion C4 wordt sinds 2013 door Sparta gemaakt. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Voor zit er een velgrem op, achter is een rollerbrake rem aanwezig.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu is geplaatst boven het achterwiel. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Een volledig ontladen accu wordt in ongeveer 5 uur weer volledig geladen.

Met een elektromotor in het voorwiel wordt een stuk van het gewicht naar voren gebracht waarmee een betere balans wordt bereikt in de fiets. De elektromotor beschikt over een koppel van 29 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. De fiets biedt vijf trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 100 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 400 Wh, is een gemiddelde actieradius van 73 km meer realistisch voor deze Sparta E-motion C4. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­