Testrapport Sparta BS3

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Sparta BS3
De BS3 van Sparta - actieradius 135 km, dertig versnellingen

Dit is een hybride elektrische fiets dus geschikt voor stadsritten maar ook het lange afstanden. Hij beschikt over een halfopen kettingkast en heeft dertig versnellingen. Het gewicht van de fiets is 28.1 kg, dat is inclusief 4.1 kg van de accu. De fiets heeft een adviesprijs van 2699 euro. De BS3 wordt sinds 2013 door Sparta gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Zowel voor als achter zit een schijfrem.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 400 Wh (36 Volt - 11 Ah). De accu zit boven het achterwiel als onderdeel van de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 5 uur.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor bezit een koppel van 40 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vijf trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

Sparta geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 135 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 400 Wh is voor deze Sparta BS3 een actieradius van 73 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Power Assist" functie kan op twee manieren toegepast worden. Tijdens het fietsen kan hij een extra zet in de rug geven, vooral prettig als je een steile heuvel of viaduct op moet. Wanneer je naast je fiets staat en je draait aan de "gashendel" zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­