Testrapport Sparta ION Entree 2012

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Sparta ION Entree 2012
De ION Entree 2012 van Sparta - actieradius 63 km, een versnellingen

Dit is een fiets die bedoeld is voor gebruik voor korte afstanden en beschikt niet over versnellingen. Door de gesloten kettingkast hoef je geen zorgen te maken over het vies worden of het smeren van de ketting. Als we de fiets op de weegschaal zetten meten we 30 kg. Halen we de accu er uit dan scheelt dat 4.5 kg. Op de website van Sparta vonden wij een adviesprijs van 2299 euro. Sparta introduceerde in 2012 deze ION Entree 2012. De fiets heeft geen vering in de voorvork en zadelpen. Voor zit er een rollerbrake rem op, achter is een velgrem aanwezig.

De bron van energie waardoor je op deze fiets minder hard hoeft te trappen is een Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh) accu. Zo'n soort accu werd tot 2012 veel gebruikt door fabrikanten van elektrische fietsen. Tegenwoordig haast niet meer. Hoewel het een goedkoop accutype is, kent de accu een aantal nadelen. Zo is de levensduur wat beperkter, loopt de accu vrij snel leeg door zijn zelfontlading waardoor bij geen gebruik van de fiets je na een week reeds 10% van de accucapaciteit kwijt bent. Daardoor neemt je actieradius af. Het is dus raadzaam om kort voor gebruik hem nog even op te laden. De reden dat dit type accu toch nog toegepast wordt is dat de prijs vrij laag is waardoor de fiets een aantrekkelijker prijskaartje krijgt.

De accucapaciteit bedraagt 240 Wh (24 Volt - 10 Ah). De accu bevindt zich boven het achterwiel. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De motor bezit een koppel van 33 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets kent trapondersteuningsstanden.

In deze fiets is een trapkracht en rotatiesensor verwerkt. Die geven een veel natuurlijkere trapondersteuning dat fietsen met alleen een rotatiesensor. Wanneer je wegfietst zal meteen door de trapkrachtsensor geconstateerd worden dat je begonnen bent met fietsen en zal meteen de juiste trapondersteuning gegeven worden die hoort bij de hoeveelheid kracht die je op de pedalen uitoefent. Deze sensortechniek tref je meestal aan bij de betere elektrische fietsen.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 63 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 240 Wh, is een gemiddelde actieradius van 44 km meer realistisch voor deze Sparta ION Entree 2012. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Dit model wordt geleverd met "Power Assist". De rechterhandvat is uitgevoerd als gashendel. Wanneer je niet fiets zal deze gashendel de fiets langzaam in beweging zetten. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap. Zodra je aan deze hendel draait tijdens het fietsen kan je het maximale vermogen aanwenden om bijvoorbeeld een hele steile helling wat eenvoudiger te nemen.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­