Testrapport Sparta ION DT 2012

Dit model is al zeer geruime tijd uit productie, mogelijk dat je hem tweedehands kan kopen.

Sparta ION DT 2012
De ION DT 2012 van Sparta - actieradius 63 km, acht versnellingen

Het gewicht van de fiets, inclusief de accu van kg, bedraagt 23.1 kg. De adviesprijs voor deze fiets is 2399 euro. De ION DT 2012 wordt sinds 2012 door Sparta gemaakt. De fiets heeft een verende voorvork en een verende zadelpen. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

In deze fiets wordt een Lithium ion (Li-ion) accu gebruikt als krachtbron. Dat is een accutype die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en de Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste elektrische fietsen wordt toegepast. Dit type accu gaat lang mee, kent een lage zelfontlading en heeft meer capaciteit per kilogram.

De ION DT 2012 is voorzien van een accu met 240 Wh (24 Volt - 10 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. De accu van deze fiets is eenvoudig uitneembaar. Dat zal je vooral op prijs stellen wanneer je de elektrische fiets op een fietsendrager wil plaatsen, dan telt iedere kilogram. Het is dan prettig eerst de accu uit de fiets te halen en op de achterbank te leggen.

Een ander niet te onderschatten voordeel is dat je, doordat je de accu eenvoudig uit de fiets kan halen, de accu overal waar je wilt kan opladen en niet waar toevallig je fiets staat. Vooral in de winter zal dit voordelen opleveren. Want het opladen bij kamertemperatuur is veel beter dan in een koude schuur of kelder. Het volledig laden van de accu kost ongeveer 2 uur.

De elektromotor is in het voorwiel geplaatst wat een positieve bijdrage levert aan de gewichtsverdeling van deze fiets. De motor bezit een koppel van 29 Nm, deze waarde bepaalt hoe sterk de motor is, hoe hoger het koppel, hoe sterker de motor. De fiets biedt drie trapondersteuningsstanden waarmee je kan instellen hoeveel hulp je krijgt van de elektromotor tijdens het fietsen.

Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 63 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 240 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta ION DT 2012 van 44 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Dit model wordt geleverd met "Power Assist". De rechterhandvat is uitgevoerd als gashendel. Wanneer je niet fiets zal deze gashendel de fiets langzaam in beweging zetten. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap. Zodra je aan deze hendel draait tijdens het fietsen kan je het maximale vermogen aanwenden om bijvoorbeeld een hele steile helling wat eenvoudiger te nemen.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­