Testrapport Sparta E-kargo

Deze elektrische fiets wordt door Sparta al lang niet meer gemaakt. Tweedehands worden ze nog wel te koop aangeboden.

Sparta E-kargo
De E-kargo van Sparta - actieradius 63 km, een versnellingen

Op deze elektrische bakfiets zal je tevergeefs zoeken naar een versnelling, die heeft hij namelijk niet. Kan dat ook niet kapot gaan. Ook de gesloten kettingkast zorgt dat de ketting nauwelijks onderhoud nodig heeft. De fiets weegt totaal 33,5 kg, als je de accu er uit haalt scheelt dat kg. De adviesprijs voor deze fiets is 2999 euro. Sparta heeft de E-kargo in 2012 geïntroduceerd. De fiets heeft een verende zadelpen, de voorvork is niet geveerd. Achter bevindt zich een trommelrem, voor heeft deze fiets een rollerbrake rem.

Sparta heeft voor een Lithium ion (Li-ion) accu gekozen als energiebron. Deze Li-Ion accu is een veel toegepaste accu die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in de meeste hedendaagse elektrische fietsen wordt gebruikt. Deze accu is wel wat duurder dan de traditionele Ni-Mh accu maar heeft wel veel voordelen. De levensduur is een stuk langer, de accucapaciteit is groter (bij hetzelfde gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accucapaciteit bedraagt 240 Wh. De accu is bij deze elektrische fiets geplaatst boven het achterwiel. Je zal deze fiets vaak buiten laten staan en dan is een uitneembare accu prettig die je dan binnen kan laden. Maar ook in de winter zal door de lage temperatuur de actieradius beperkt als je hem buiten oplaadt en daar heb je bij het binnneladen geen alst van. De accu wordt in ongeveer 2 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. De elektromotor beschikt over een koppel van 45 Nm, dit koppel bepaalt de kracht die de motor kan leveren, hoe groter het koppel, hoe meer kracht. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

De hoeveelheid trapkracht ondersteuning wordt bij deze fiets bepaald door twee sensoren. Dat zijn de trapkracht en rotatiesensoren. Goedkopere elektrische fietsen hebben allen een rotatiesensor en weten dus alleen dat je fietst maar niet hoeveel energie je dat kost. Door de trapkrachtsensor toe te voegen wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Met deze informatie kan de elektrische fiets een daarbij behorende hoeveelheid kracht bepalen waarmee de elektromotor jou ondersteunt. Hierdoor is de trapondersteuning zeer gelijkmatig en voelt niet zo schokkerig aan zoals het geval is bij fietsen met alleen een rotatiesensor.

De folder van Sparta vermeldt een actieradius tot 63 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Wanneer we uitgaan van de capaciteit van de accu van 240 Wh, die standaard met deze fiets wordt geleverd, is een actieradius voor deze Sparta E-kargo van 44 km meer in de lijn van de verwachting. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De "Power Assist" functie waar deze fiets over beschikt, helpt je wanneer je de fiets aan de hand meeneemt. De elektromotor zal dan het zware werk doen wat vooral handig is als de fiets zwaar beladen is of als je heuveltje op moet met de hand. Tijdens het fietsen zorgt deze functie voor extra ondersteuning waardoor heuveltje op al fietsend nog eenvoudiger wordt.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische bakfiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie.

nieuws

home­ >testrapport E-kargo

Cookies
Wij plaatsten alleen strikt functionele cookies. De advertenties die getoond worden zijn "niet gepersonaliseerde advertenties". Er worden dus geen persoonsgebonden cookies geplaatst en daarom hoeven we u, in het kader van de AVG, geen toestemming te vragen, alleen maar te informeren.

ik heb het gelezen