Testrapport Sparta ION RX 2009
Dit model uit 2009 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.
Deze fiets bevindt zich in het segment tussen de stads- en hybride fiets. Zijn stevige bouw en gesloten kettingkast is een kenmerk van een stadsfiets maar met zijn zeven versnellingen is hij ook geschikt om wat grotere fietstochten te maken. Het gewicht samen met de accu bedraagt 28 kg waarvan kg voor de accu. De gesuggereerde verkoopprijs die Sparta aangeeft is 2399 euro. De ION RX 2009 wordt sinds 2009 door Sparta gemaakt. De voorvorkvering en de geveerde zadelpen zorgen voor een optimaal comfort. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.
De accu is van het type Nikkel Metaalhydride (Ni-Mh). Dat is een wat traditionele accusoort die steeds minder gebruikt wordt. Het voordeel van de accu is dat hij relatief goedkoop is. Maar het nadeel is dat accu vrij groot is (dus minder capaciteit biedt als bijvoorbeeld een Li-ion of LiPo accu met dezelfde afmetingen). Ook is de te verwachte levensduur minder lang dan de Li-ion en LiPo accu's. Ook kent de Ni-Mh accu een grote zelfontlading. Dit houdt in dat de accu vanzelf langzaam leegloopt ook al gebruik je hem niet. Iedere accu kent zelfontlading, maar bij de Ni-Mh accu is dit aanzienlijk en opvallend. Denk aan 1 a 2% verlies per dag. Heb je de elektrische fiets voor een week niet gebruikt dan ben je zo'n 10% van de acculading kwijt.
IN HET KORT | |
---|---|
Fabrikant | Sparta |
Model | ION RX 2009 |
Gewicht | 28 kg |
Accucapaciteit | 290 Wh |
Versnellingen | zeven |
Kettingkast | gesloten |
Voorvering | voorvork |
Zadelvering | zadelpen |
Voorrem | velgrem |
Achterrem | rollerbrake rem |
De ION RX 2009 heeft een accu van 290 Wh (29 Volt - 10 Ah). Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. Wanneer je de fiets op je fietsdrager zal moeten tillen zal je het prettig vinden dat je bij deze fiets de accu van te voren uit de fiets kan halen. Die leg je dan in je auto en achteraf wanneer je de fiets weer van de fietsdrager haalt plaats je de accu weer terug.
Dat de accu uitneembaar is biedt ook een voordeel dat je alleen de accu en niet de hele fiets naar een stopcontact moet brengen. Vooral onderweg bij wat langere fietstochtjes die iets te veel van je accu vergen, is het prettig om tussendoor even een stopcontact op te zoeken. Wanneer je in de winter met deze fiets wilt rijden heeft deze uitneembare accu ook een voordeel. Want opladen kan het best bij kamertemperatuur plaatsvinden.
De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt.
Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de wat duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensoren garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.
Onder ideale omstandigheden zou volgens Sparta een actieradius van 75 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.
Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 290 Wh, is een gemiddelde actieradius van 53 km meer realistisch voor deze Sparta ION RX 2009. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
Opmerkingen
Verder lezen
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.