Testrapport Qwic Premium MN330 Tour

Dit uit 2019 stammende model wordt al lang niet meer gemaakt. Op marktplaats wordt dit model soms aangeboden.

Qwic Premium MN330 Tour
De Premium MN330 Tour van Qwic - actieradius 80 km, traploos aantal versnellingen

Deze fiets combineert de voordelen van een stads- en hybride fiets. De gesloten kettingkast en stevige bouw is typerend voor de stadsfiets maar met zijn traploze versnelling lonkt hij naar de hybride fiets waarmee leuke toertochtjes te maken zijn. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 28.5 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2.5 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 2899 euro. In 2019 heeft Qwic de Premium MN330 Tour geïntroduceerd. De fiets is geveerd op de voorvork en de zadelpen. Een hydraulische velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Bij de Premium MN330 Tour heeft men gebruikt gemaakt van een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in vrijwel alle moderne elektrische fietsen wordt gebruikt. De accu is wel wat duurder dan de vroeger veel gebruikte Nikkel Metaalhydride accu maar biedt vele voordelen. Zo is de levensduur veel langer, de accucapaciteit is veel groter (bij gelijkblijvend gewicht) en heeft een zeer lage zelfontlading.

De accu heeft een capaciteit van 375 Wh (36 Volt - 10 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen. In ongeveer 5 uur wordt een lege accu weer volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De elektromotor heeft een koppel van 90 Nm, hoe groter het koppel, hoe groter de trekkracht van de elektromotor. Hoe hard je zelf moet trappen kan je instellen met de vier trapondersteuningsstanden en is instelbaar met een knopje op het stuur.

Deze fiets heeft een trapkracht en rotatiesensor. Die leveren de meest natuurlijke ondersteuning tijdens het fietsen. Deze sensoren meten niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook de kracht die je uitoefent op de pedalen. Deze sensorinformatie wordt naar het motormanagement gestuurd die daarmee de beste hoeveelheid trapondersteuning van de elektromotor bepaalt. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensoren is een ideale combinatie die je meestal alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Qwic een actieradius van 80 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 375 Wh, is een gemiddelde actieradius van 68 km meer realistisch voor deze Qwic Premium MN330 Tour. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Deze fiets beschikt over "Walk Assist". Deze helpt je om je fiets zachtjes in beweging te zetten terwijl je er nog naast loopt. Ideaal bij zware bepakking of een kind achterop. Ook handig bij een fietsenstalling wanneer je in het fietsgeultje een verdieping omhoog moet.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­