Testrapport Qwic Trend T-MN7.2-HS11

Sinds geruime tijd is dit model uit productie, tweedehands worden ze nog wel aangeboden.

Qwic Trend T-MN7.2-HS11
De Trend T-MN7.2-HS11 van Qwic - actieradius 110 km, zeven versnellingen

Toen wij deze fiets testen realiseerden we ons dat we een zeer interessante fiets in handen hadden. Vandaar dat we bij deze fiets langer stil staan als bij anderen. Dit is een bijzondere ebike omdat deze eigenschappen heeft van een dure fiets maar het prijskaartje laat "maar" een prijs zien van euro. Natuurlijk kan je voor een kwartje niet op de voorste rang zitten, maar desondanks blijft dit een bijzondere elektrische fiets.

Twee modellen

Qwic levert twee modellen die heel veel op elkaar lijken maar toch belangrijke verschillen hebben. Dat zijn de Trend T-MN7.2 en de Trend T-MN7.2 HS11. We behandelen hier de HS11 versie, op het eind van het artikel gaan we in op de verschillen.

Frame

Deze elektrische heeft geen frame wat bestaat uit ronde buizen maar uitgevoerd is met kokers (balkvormige buizen). Dit geeft een wat stoerder uiterlijk maar levert vooral een lekker stijf frame op wat dus niet zo zwabbert bij een plotselinge beweging.

Het frame is gemaakt uit aluminium en laat, zoals bij veel fabrikanten, bij de verbindingen lasnaden zien. Die zijn dus niet weggeslepen. De meeste storen zich hier totaal niet aan, sommige vinden dit oerlelijk en zullen dan moeten omkijken naar fabrikanten die wel gladgeslepen lasnaden hebben.

Remmen

Men heeft voor dit model gekozen voor de hydraulische (op oliedruk werkende) Magura HS11 velgremmen. Deze Magura HS11 remmen worden door de kenners gezien als een van de beste remmen die je op een fiets kan hebben. De remmen laten zich goed doseren en leveren bij droog én nat weer een grote remkracht.

Versnellingen

Op deze ebike is een Shimano Nexus 7 naafversnelling geplaatst. Hoewel wij een lichte voorkeur hebben voor de Shimano Nexus 8, voldoet deze versie met zeven versnellingen uitstekend.

Op de fiets lopen een aantal kabels van voor naar achteren. Deze zijn netjes in het frame weggewerkt, je ziet de kabels dus niet langs het frame lopen, wel zo netjes.

Vering

De voorvork is voorzien van vering met lock-out. Dat houdt in dat je eenvoudig de vering uit kan schakelen. Bovenop de vering zit aan een zijde een hendeltje die je kan draaien. In de ene uiterste stand krijg je maximale vering, de andere uiterste stand blokkeert de vering totaal. Alle tussenstanden, leveren meer of minder vering op. Deze hendel laat zich heel eenvoudig met je vinger bedienen.

Het zadel is gemonteerd op een verende zadelpen. De mate van vering schijnt instelbaar te zijn door de zadelpen uit het frame te nemen, maar dat hebben we niet getest.

Fietsstandaard

De standaard is gemonteerd op de liggende achtervork dicht bij de achteras. Dit type standaard levert een stabiele ondersteuning op, beter dan de vaak bij de trapas gemonteerde standaard. De standaard heeft een breed uiteinde waardoor ook op een zachtere ondergrond de fiets nog stabiel staat, in grasland zakt de standaard dus niet weg.

Kettingkast

De kettingkast is geheel gesloten. Hierdoor wordt de ketting niet snel vies door opspattend regenwater. Regelmatig de ketting onderhouden is dus niet aan de orde, dat kan je overlaten aan je fietsenmaker tijdens een servicebeurt.

Motor

De ebike is uitgevoerd met een Bafang Max Drive middenmotor. Deze motor heeft een enorm koppel van 80 Nm en zal je dus, ook op steile bruggen, heuvels en bergen fluitend naar boven brengen. De motor is heeft mooie ronde vormen en heeft geen uitstekende delen. Door zijn geringe afmetingen valt deze middenmotor haast niet op en is esthetisch prachtig verwerkt in het frame bij de trapas.

Bij een uitgeschakelde motor (geen trapondersteuning) fiets de ebike licht en konden we geen weerstand waarnemen. Dit is vooral van belang mocht je tijdens een lange tocht te maken krijgen met een lege accu. Dan is thuiskomen niet zwaarder dan met een normale fiets. Wanneer je de fiets achteruit rijdt merk je wel dat de motor dit niet prettig vindt, maar wie zal daar mee zitten?

Motorgeluid

Hoewel alle middenmotoren enigszins geluid maken, is deze Bafang motor relatief stil. Opvallend is dat je zelf invloed hebt op het motorgeluid.

Tijdens het wegrijden, wat meestal in de derde versnelling gebeurd, zal je in eerste instantie vrijwel geen geluid horen, als je vaart aan het maken bent en je cadans toeneemt neemt ook het motorgeluid evenredig toe. Bij een (te) hoge cadans is het zelfs goed waarneembaar (maar zeker niet storend). Het lijkt wel of de motor met het geluid je wil zeggen "joh, schakel nou over naar een hogere versnelling", want zodra je overschakelt naar een hogere versnelling en je cadans laag wordt is het motorgeluid weer afwezig.

Het lijkt een beetje op het rijden van een auto, zodra het toerental hoog wordt en het geluid van de motor duidelijk waarneembaar is, schakel je automatisch over. Zo voelt het ook op deze ebike. Het verschil is echter dat bij een laag toerental/cadans het motorgeluid van de ebike totaal wegvalt.

De meeste ebike gebruikers zien we echter fietsen met een lage cadans. Voor die groep is dit een elektrische fiets die vrijwel geen geluid maakt. Hou je van lekker doortrappen bij een relatief lage versnelling (dus met een hoge cadans) dan is het motorgeluid duidelijk hoorbaar. Wij hebben dit echter, mede door het type geluid / frequentie, niet storend ervaren en dat kunnen we niet van alle middenmotoren zeggen. Hoe geluid wordt ervaren is heel subjectief dus ervaar dit vooral zelf tijdens een proefrit.

Accu

De accu is geplaatst onder de bagagedrager en is eenvoudig te verwijderen. De accu is beveiligd met een slot waarbij de sleutel van het slot, een Axa Defender, ook gebruikt wordt om de accu mee te ontgrendelen.

Standaard wordt een accu geleverd met een capaciteit van 375 Wh. Daarmee krijg je een actieradius van zo'n 80 km in de lichtste ondersteuningstand. Voor twee honderd euro extra wordt een 500 Wh accu meegeleverd en daarmee haalden wij 120 km in de lichtste ondersteuningstand.

De accu heeft onderop een usb aansluiting, heb je een usb kabeltje bij je dan kan je onderweg je smartphone opladen. De accu heeft aan de zijkant een klein drukknopje en als je dit indrukt laten vijf ledjes de laadtoestand zien.

Lader

De lader die je geleverd wordt vinden we tamelijk groot en relatief zwaar. Dat is niet specifiek iets voor Qwic, dat zien we bij veel fabrikanten. Wat we erg prettig vinden is dat de lader de accu lekker langzaam oplaad. Daar moet je heel blij mee zijn. Qwic kan overigens als optie ook een snellader leveren maar, tenzij het een keer echt niet anders kan, we ontraden je sterk -in zijn algemeenheid- om een snellader te gebruiken. Wat we jammer vinden, maar ook daar is Qwic niet de enig in, dat de lader flink warm wordt tijdens het gebruik. Dit duidt op een relatief laag rendement en dat is ecologisch gezien jammer.

Het laden van de standaard accu neemt zo'n uur in beslag (van totaal ontladen tot totaal geladen). De 500 Wh accu laat zich in zeven uur totaal opladen.

Display

Het display zitten op het midden van de stuur is duidelijk afleesbaar. Het display is niet afneembaar. Dat vinden wij prettig, daarmee voorkom je mogelijke problemen met de contactpuntjes.

De functies van het display zijn sober (maar daardoor wel overzichtelijk). Men heeft zich beperkt tot de belangrijkste functies: traponderteuningstand, licht, snelheid, totaal afgelegde weg, vandaag afgelegde weg (trip), maximale en gemiddelde snelheid van de trip. We misten een beetje een klokje met de tijd, vooral voor woon-werk verkeer zou dit een welkome aanvulling zijn.

Volgens het display zou ook de resterende actieradius getoond kunnen worden maar die bleef tijdens onze (langdurige test) steevast op nul staan.

Bedieningspaneel

Het bedieningspaneel is links gemonteerd en heeft vijf knopjes. De aan/uit knop, de + en - knoppen voor het verhogen of verlagen van de trapondersteuning, een lichtknopje en een knopje met daarop de bekende i van "informatie".

Het bedieningspaneel is heel functioneel en de knopjes voelen prettig aan, daar is niets op aan te merken. Wat we minder prettig vinden is dat de aan/uit knop en het lichtknopje pas reageren na lang ingedrukt te zijn. Pas na twee seconden op de aan/uit knop gedrukt te hebben gaat het elektrische gedeelte pas aan of uit. Dat had wel wat korter gekund.

Verlichting

Hoewel het bedieningspaneel op je fiets een lichtknopje heeft zal je dit naar onze mening nooit gebruiken. Het licht gaat namelijk automatisch aan en uit afhankelijk van het omgevingslicht. De gevoeligheid laat zich eenvoudig instellen en in de gevoeligste stand gaat het licht zelfs aan als je in de zomer "onder de bomen fietst". Zowel het voor- als achterlicht krijgt zijn energie van de accu, een dynamo is dus afwezig. Dit houdt natuurlijk wel in dat fietsen zonder accu na schemering niet mogelijk is, maar dat zal niemand mee zitten.

Mocht je accu op zijn en geen trapondersteuning meer bieden dan zal de accu nog zo'n twee uur lang kunnen zorgen voor de verlichting. Apart, als je remt met je achterrem gaat je rode achterlicht aan als een soort remlicht.

Algehele indruk

De fiets voelt heerlijk aan ook zonder trapondersteuning. We hebben voor het fiets gedeelte niets negatiefs kunnen vinden.

Het fietsen met trapondersteuning gaat heel vloeiend en voelt heel natuurlijk aan. Dit komt mede omdat deze ebike voorzien is van een trapkrachtsensor. Dat type sensor in tegenstelling tot een rotatiesensor maakt het fietsen zeer plezierig.

In de laagste trapondersteuning levert de qwic reeds 50% ondersteuning dat is 10% meer dan bijvoorbeeld de Bosch middenmotor. Zelfs in de lichtste ondersteuningstand levert hij al een heel prettig ondersteuning. Dat is niet per definitie beter want een sterkere ondersteuning vertaalt zich altijd naar een kleinere actieradius. Je moet het dus zien als een eigenschap die je mogelijk prettig (of juist niet) vindt.

Wat we op zich prettig vinden is dat je kan kiezen uit vijf ondersteuningsstanden. Bij veel ebikes is dit beperkt tot drie. Echter, de verschillen tussen de standen zijn erg groot. In de praktijk, tijdens het recreatieve fietsen, gebruikten we daardoor vrijwel alleen maar stand 1 en behaalden dan een snelheid van zo'n 20 a 21 km/u. Soms gebruikte we stand 2 als we snel wilden fietsen om voor een regenbui thuis te zijn en dan bereikte we zo'n 25 km/u. Bij uitzondering gebruikten we stand 3 bij steile hellingen of bruggen. Dat betekent dat stand 4 en 5 voor recreatief fietsen een te grote ondersteuning geven.

Als je deze ebike gaat gebruiken voor woon werkverkeer dan ligt dat mogelijk anders. Dan wil je (meestal) met zo weinig mogelijk moeite zo snel mogelijk op je werk zijn. Dan zijn de standen 4 en 5 erg prettig. In stand 5 moet je nog wel trappen maar het kost je eigenlijk geen moeite en je haalt dan ook nog eens hoge snelheden.

Wettelijk moet iedere elektrische fiets zijn trapondersteuning uitschakelen bij een snelheid boven de 25 km/u. Dat kan natuurlijk abrupt (wat vreselijk fietsen is), heel geleidelijk (zoals je het wenst) of iets er tussen in. Deze Qwic Trend zit in de categorie "er tussen in".

We merkten dat de maximum snelheid net iets hoger afgesteld staat dan menig ander ebike. Als je op zoek bent naar een snelle ebike voor woon werkverkeer dan zou het alleen daarom al een goede keus zijn. Als je sneller wil fietsen dan de hoogste snelheid die deze fiets toelaat, dat is zo'n 27 a 28 km/u dan merk je dat hij in gaat houden om te zorgen dat je niet te snel gaat rijden. Je valt dan terug tot 2 km/u trager en daarna krijg je weer extra ondersteuning waardoor je de maximale snelheid kan overtreffen. Dit is een soort "pendelgedrag" (sneller-langzamer-sneller-langzamer) wat we als een minpuntje ervaarden. De oplossing is om net iets langzamer te rijden dan het maximaal haalbare. en was wel bij vlakke wegen en stand 3 kwam pas van pas bij sterke hellingen en bij bruggen. We vermoeden dan in de Limburgse heuvels stand 3 en mogelijk stand 4 gebruikt zal worden.

Wij hadden het prettiger gevonden als de standen 1, 2 en 3 een ondersteuning zouden geven van bijvoorbeeld 30%, 45% en 60%. Daarmee kan je een veel betere keuze maken tussen ondersteuning en de daarbij geldende actieradius.

Minpuntjes - niet in hoogte verstelbaar stuur - niet met de hand instelbaar stuur - vering niet aanpasbaar in het niet HS11 model - Groot formaat acculader die ook nog eens warm wordt -

Verschillen T-MN7.2 en T-MN7.2 HS11

Ondanks dat de T-MN7.2 en T-MN7.2 HS11 op het eerste oog exact dezelfde modellen lijken te zijn blijken bij nader inzien toch een aantal details verschillend te zijn.

Als je op zoek bent naar een fiets voor dagelijks gebruik maar die ook voor fietstochten gebruikt kan worden is dit een interessante optie. Door zijn stevige bouw en gesloten kettingkast is het een heerlijke stadsfiets en met zijn zeven versnellingen stelt hij je in staat heerlijke fietstochtjes te maken. De fiets heeft een accu met een gewicht van 2,5 kg, totaal weegt hij 25,4 kg. In de brochure van Qwic wordt dit model aangeboden voor een adviesprijs van 2199 Euro. Qwic heeft de Trend T-MN7.2-HS11 in 2016 geïntroduceerd. Zowel de voorvork als het zadel is voorzien van vering voor optimaal comfort. Een hydraulische velgrem wordt gebruikt bij het voor- en achterwiel.

Deze fiets is voorzien van een Lithium ion (Li-ion) accu. Die heeft, samen met de LiPo en LiFe accu's een aantal prettige eigenschappen zoals een lange levensduur, hij is niet groot en niet heel zwaar in vergelijking met vele andere accutypen. Daarnaast is de zelfontlading vrij laag. Wanneer je de fiets een paar weken niet hebt gebruikt hoef je hem niet eerst op te laden voor gebruik.

De Trend T-MN7.2-HS11 heeft een accu van 375 Wh (36 Volt - 10 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu kan eenvoudig verwijderd worden wat prettig is bij het op- en aftillen van de fiets op de fietsendrager. Daarnaast is het heel fijn dat je zelf kan bepalen waar je de accu kan opladen. Je hoeft niet de hele fiets naar het stopcontact te slepen, maar alleen de accu. Dat is niet alleen tijdens de fietstocht prettig, als je de accu onderweg nog even een klein beetje wilt opladen, maar ook ideaal voor in de winter. Want een accu kan je het best bij kamertemperatuur opladen.

De elektromotor bevindt zich in het midden van de fiets en is aangesloten op de trapas. De motor heeft een koppel van 60 Nm, dit koppel bepaalt de maximale kracht van de motor, hoe hoger dit koppel, hoe groter de kracht. Met de vijf trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt. Dit model is voorzien van een trapkracht en rotatiesensor. Deze meet niet alleen hoe snel je de trappers ronddraait maar ook hoeveel kracht je uitoefent op je pedalen. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. De combinatie van rotatie- en trapkrachtsensor is een ideale combinatie van sensors die je alleen in de duurdere elektrische fiets modellen aantreft. Deze combinatie van sensors garandeert de meest gelijkmatige trapondersteuning. De actieradius is volgens opgave van Qwic maximaal 110 km. Dat is uiteraard in de lichtste trapondersteuningsstand en onder ideale omstandigheden.

Uitgaande van de vuistregel van een actieradius die een vijfde tot zesde deel is van de accucapaciteit, en bij deze elektrische fiets een accu van 375 Wh wordt geleverd, is het beter om uit te gaan van een actieradius van 68 km voor deze Qwic Trend T-MN7.2-HS11. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

De standaard meegeleverde "Walk Assist" functie kan op twee manieren toegepast worden. Tijdens het fietsen kan hij een extra zet in de rug geven, vooral prettig als je een steile heuvel of viaduct op moet. Wanneer je naast je fiets staat en je draait aan de "gashendel" zal hij je fiets voorzichtig in beweging zetten. Dit is vooral handig als je fiets zwaar beladen is. De bediening van deze functie zit op het binnenste gedeelte van het rechterhandvat.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­