Testrapport Qwic Tour

Dit model uit 2013 wordt sinds een flinke tijd niet meer gemaakt en zal je niet meer aantreffen in de fietsenwinkel, maar mogelijk wel op de tweede hands markt.

Qwic Tour
De Tour van Qwic - actieradius 70 km, eenentwintig versnellingen

Deze hybride fiets is uitgevoerd met een halfopen kettingkast en met eenentwintig versnellingen is hij bij uitstek geschikt voor de grotere toertochten. Deze elektrische fiets heeft een gewicht van 24,6 kg, als je de accu verwijdert scheelt dat 2,6 kg. De fiets heeft een adviesprijs van 1549 euro. Qwic heeft de Tour in 2013 geïntroduceerd. De fiets is voorzien van een verende voorvork en een verende zadelpen. Een velgrem is zowel voor als achter gebruikt voor het remmen.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De Tour is voorzien van een accu met 216 Wh (36 Volt - 6 Ah). Boven het achterwiel bevindt zich de accu. De accu is eenvoudig uitneembaar, dat is handig als je de fiets op de fietsdrager moet plaatsen, want de accu haal je van te voren even uit de fiets. Een ander gemak hiervan is dat je vrij bent om de accu op te laden waar je wilt. Je haalt de accu uit de fiets, loopt naar ieder willekeurig stopcontact (denk aan onderweg) en je kan de accu van nieuwe energie voorzien. Een uitneembare accu is ook ideaal voor in de winter. Want een accu laad je het best op bij kamertemperatuur. De accu wordt in ongeveer 3 uur volledig geladen.

De elektromotor bevindt zich in het achterwiel. Met de zes trapondersteuningsstanden, die je kan instellen via een knopje op je stuur, bepaal je hoe licht de fiets rijdt. Je bepaalt daarmee de verhouding tussen de energie die jij in het fietsen moet steken en de hulp die je van de elektromotor krijgt.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Onder ideale omstandigheden zou volgens Qwic een actieradius van 70 km bereikt kunnen worden Dat is dan wel met de lichtste trapondersteuningsstand.

Rekening houdend met de bij deze fiets geleverde accu van 216 Wh, is een gemiddelde actieradius van 39 km meer realistisch voor deze Qwic Tour. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.

Dit model wordt geleverd met "Power Assist". De rechterhandvat is uitgevoerd als gashandel. Wanneer je niet fiets zal deze gashandel de fiets langzaam in beweging zetten. Dat is fijn als je veel bagage bij je hebt, of een kind achterop. Maar het helpt je ook om eenvoudig in een fietsenstalling omhoog te gaan in de fietsgoot naast de trap. Zodra je aan deze handel draait tijdens het fietsen kan je het maximale vermogen aanwenden om bijvoorbeeld een hele steile helling wat eenvoudiger te nemen.

Opmerkingen

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie.

nieuws

home­ >testrapport Tour

Cookies
Wij plaatsten alleen strikt functionele cookies. De advertenties die getoond worden zijn "niet gepersonaliseerde advertenties". Er worden dus geen persoonsgebonden cookies geplaatst en daarom hoeven we u, in het kader van de AVG, geen toestemming te vragen, alleen maar te informeren.

ik heb het gelezen