Testrapport Puch E-Comfort N7

Puch E-Comfort N7
De E-Comfort N7 van Puch, zeven versnellingen

Dit is een fiets die twee toepassingen met elkaar verbindt. Enerzijds is dit een heerlijke stadsfiets waarmee je dagelijks je ritjes kan maken, anderszins zal deze fiets door zijn zeven versnellingen je in staat stellen om heerlijke fietstochten te maken. De gesloten kettingkast zorgt dat je geen geen onderhoud hebt aan de ketting zoals dit bij (half)open kettingkasten wel het geval is. De gesuggereerde verkoopprijs die Puch aangeeft is 1949 euro. De E-Comfort N7 wordt sinds 2024 door Puch gemaakt. De fiets is uitgevoerd met een verende voorvork, de zadelpen daarentegen is niet geveerd. Voor bevindt zicht een velgrem, de achterrem is een rollerbrake rem.

Bij deze fiets heeft men gekozen voor een Lithium ion (Li-ion) accu. Dat is een accusoort die samen met de Lithium Polymeer (LiPo) en Lithium ijzer fosfaat (LiFe) accu in haast alle moderne elektrische fietsen gebruikt wordt. Dit type accu heeft het voordeel van een grotere accucapaciteit, lange levensduur en heeft een lage zelfontlading. Hierdoor hoef je niet de fiets tussendoor opladen als je hem een tijdje niet gebruikt.

De accu heeft een capaciteit van 468 Wh. Bij deze fiets bevindt zich de accu onder de bagagedrager. Net als bij de meeste moderne elektrische fietsen is de de accu uitneembaar. Dat is vooral heel nuttig in de winter maar is ook ideaal wanneer je de fiets op het fietsendrager van de auto wil plaatsen. Je kan dat werkje lichter maken door even de accu te verwijderen. Als je op de plaats van bestemming bent haal je eerst de fiets van de drager en plaats je daarna de accu weer terug.

Tijdens wat langere fietstochten waarbij je verder wil gaan dan de actieradius die je accu ondersteunt is dit ook prettig. Je vindt onderweg in een restaurantje altijd wel een stopcontact waar je hem even kan opladen.

De elektromotor bevindt zich in het voorwiel waarmee de gewichtsverdeling beter in balans komt. In welke mate je trapondersteuning krijgt, dus hoeveel kracht de elektromotor jou levert, is instelbaar op het stuur waarbij je kan kiezen uit vijf trapondersteuningsstanden.

Dit model is voorzien van een rotatiesensor. Deze meet hoe snel of langzaam je trapt. Deze informatie wordt door het motormanagement gebruikt om de trapondersteuning van de motor te bepalen. Een rotatiesensor is een eenvoudige maar veelgebruikte methode voor het bepalen van de trapondersteuning. Duurdere elektrische fiets modellen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor.

Puch geeft geen actieradius op voor deze ebike, maar gezien de accu met een capaciteit van 468 Wh lijkt een actieradius van 85 kilometer een realistische waarde.

Verder lezen

Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Kijk dan op deze pagina waar we alle wetenswaardigheden over elektrische fietsen hebben verzameld. Wellicht ook handig: de kieswijzer waarmee je zelf de beste elektrische fiets kiest.


nieuws

home­